Google is de belangrijkste zoekmachine die we kennen. Wanneer we op zoek zijn naar informatie, producten of diensten, dan maken we vaak gebruik van Google. Als ondernemer kijk je hoogstwaarschijnlijk ook op een andere manier naar Google. Voor jou is het niet alleen een platform om informatie vandaan te vinden, maar ook een ideaal platform voor de marketing. Wie goed in Google wil scoren, dient kwalitatieve backlinks te sprokkelen. Dat is namelijk één van de factoren die jouw ranking in de Google zoekmachine beïnvloeden. Wie zich bezighoudt met Search Engine Optimization (SEO), zal in veel gevallen dus actief bezig zijn met het vinden van nieuwe links.
Waarom zijn backlinks relevant voor Google?
Wellicht vraag jij je af waarom backlinks nou precies zo interessant zijn voor de Google zoekmachine. De verklaring is echter eenvoudig: je backlink profiel kan veel over je website vertellen. Een linkverwijzing is als een stem op je website. Iemand plaatst een link naar je website omdat er blijkbaar interessante informatie, diensten of producten te vinden zijn. Het is voor Google een van de beste manieren om na te gaan hoeveel waarde de content van je website voor anderen heeft. Uiteindelijk is dat het belangrijkst voor Google: het bedrijf wil de gebruikers van de zoekmachine namelijk helpen om waardevolle content te vinden. Juist doordat Google daar zo goed toe in staat is, is de zoekmachine zo ontzettend populair.
Het draait niet alleen om het aantal backlinks
De neiging is nu misschien groot om snel veel backlinks naar je website te creëren. Dat werkt tegenwoordig echter niet meer. Niet alleen het aantal is namelijk van belang, maar ook de kwaliteit en relevantie van de backlinks hebben veel invloed. Linkverwijzingen vanaf websites uit je eigen branche zullen meer waard zijn voor je ranking. Google bepaalt de kwaliteit van de link onder andere aan de hand van de website waar de link op geplaatst wordt. Laat je een backlink plaatsen op een website van ontzettend lage kwaliteit, dan zal dit niet veel verschil maken voor je ranking. Bestaat je linkprofiel bijna helemaal uit links van slechte kwaliteit, dan kan het zelfs averechts werken.
Is backlinks kopen verstandig?
Er zijn veel partijen waar je linkverwijzingen kunt kopen. Toch is dat niet altijd even verstandig. Voor Google is het namelijk belangrijk dat websites op een natuurlijke manier scoren. Wanneer de rankings te makkelijk beïnvloed zouden kunnen worden, zou dat de resultaten van de zoekmachine namelijk minder betrouwbaar maken. Wanneer de zoekmachine detecteert dat je de linkverwijzingen hebt ingekocht, kan dit bestraft worden met een Penalty. Een Google Penalty leidt ertoe dat je juist minder goed zichtbaar wordt.
Wat je wél kunt doen, is een professionele partij inschakelen die iedere maand kwalitatieve links vergaart. Een gespecialiseerd marketingbureau kan bovendien ook andere aanpassingen doen om jouw website nog beter vindbaar te maken. Zo kan de website zelf bijvoorbeeld ook geoptimaliseerd worden. Uiteindelijk zal het inschakelen van een professionele partij het meest opleveren. Op voorwaarde dat je de juiste partij kiest, is het ook een investering die zichzelf terugverdient.
Meer informatie over backlinks en linkbuilding? Neem contact op met de SEO specialisten van Ranking Masters.